System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.
eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.
Uchwala Nr 25-71- 2007- w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Spolecznej w Sniatowie
Uchwała Nr 25 /71/2007
Zarządu Powiatu w Kamieniu Pomorskim
z dnia18 września 2007 r.
w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Śniatowie
Na podstawie art. 36 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 ze zmianami), Zarząd Powiatu w Kamieniu Pomorskim uchwala co następuje:
REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚNIATOWIE
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Dom Pomocy Społecznej w Śniatowie zwany dalej „DPS” działa na podstawie :
Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593 ze zmianami).
Statutu Powiatu Kamieńskiego
Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej.
niniejszego regulaminu.
§ 2. Regulamin określa szczegółową organizację wewnętrzną Domu Pomocy Społecznej w Śniatowie, zakres i poziom świadczonych usług.
§ 3. DPS jest jednostką organizacyjną Powiatu Kamieńskiego, działającą jako jednostka budżetowa.
§ 4. DPS działa pod nazwą DOM POMOCY SPOŁECZNEJ w Śniatowie.
§ 5. Siedzibą DPS jest wieś Śniatowo.
§ 6. DPS jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych.
§ 7. DPS świadczy usługi w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu.
§ 8. Dla realizacji zadań DPS współpracuje z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kamieniu Pomorskim.
§ 9. Strukturę organizacyjną DPS określa schemat organizacyjny stanowiący integralną część regulaminu, który stanowi załącznik Nr 1 do regulaminu.
DZIAŁ II
ORGANY DPS - STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 10. 1. Działalnością DPS kieruje dyrektor.
Dyrektor kieruje działalnością DPS bezpośrednio oraz za pośrednictwem pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i stanowiskach samodzielnych.
Dyrektor reprezentuje DPS na zewnątrz.
Dyrektor jest przełożonym pracowników DPS.
W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go główny księgowy lub osoba upoważniona przez dyrektora.
§ 11. 1. Dyrektora DPS powołuje Zarząd Powiatu, po zasięgnięciu opinii kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie.
Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:
kierowanie działalnością DPS oraz nadzór nad gospodarką finansową i powierzonym majątkiem,
podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy i czuwanie nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy,
zawieranie umów cywilnoprawnych,
zawieranie umów z zakresu prawa pracy,
załatwianie skarg i wniosków mieszkańców, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
tworzenie warunków do pełnej realizacji zadań DPS wynikających z obowiązujących przepisów prawa,
kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,
zagwarantowanie mieszkańcom respektowania ich praw.
DZIAŁ III
GOSPODARKA FINANSOWA I ZARZĄDZANIE MIENIEM
§ 12. DPS prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z Ustawą z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych.( Dz.U. z 1998 r. Nr 155, poz.1014 ze zmianami ).
§ 13. Mienie nieruchome i ruchome DPS stanowi własność Powiatu Kamieńskiego i może być użytkowane w celach związanych z realizacją wyznaczonych zadań.
DZIAŁ IV.
ZAKRES I POZIOM USŁUG
§ 14. 1. Zakres i poziom świadczonych przez DPS usług dostosowany jest do zindywidualizowanych potrzeb mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca oraz zakresu usług, dom organizuje zespoły terapeutyczno - opiekuńcze składające się z pracowników domu.
DPS może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne dla osób w nich nie zamieszkujących.
Przed przyjęciem osoby do domu pracownik socjalny tego domu udziela informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania domu.
Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej w Śniatowie
§ 15. 1. Dom świadczy mieszkańcom usługi :
w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając :
miejsce zamieszkania w pokojach wieloosobowych, wyposażonych w niezbędne meble, sprzęt, pościel i bieliznę pościelową oraz środki utrzymania higieny osobistej,
wyżywienie, również dietetyczne, zgodnie ze wskazaniami lekarza w ramach obowiązujących norm żywienia,
odzież, bieliznę osobistą i obuwie dla tych, którzy z własnych środków uczynić tego nie mogą,
usługi opiekuńcze , polegające na :
zapewnieniu opieki i pomocy w spożywaniu posiłków, ubieraniu, zabiegach higienicznych, jeżeli nie mogą samodzielnie wykonać tych czynności,
umożliwieniu dostępu do świadczeń zdrowotnych, w tym do zabiegów usprawnienia psychofizycznego,
organizacji terapii zajęciowej,
organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwieniu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
umożliwieniu kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych.
W organizowaniu życia mieszkańców uwzględnia się potrzeby:
podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,
posiadania własnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,
korzystania z własnego ubrania,
spożywania posiłków w warunkach jak najbardziej zbliżonych do domowych,
korzystania z własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,
zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestnictwem w różnych formach aktywności.
przełamywania izolacji i monotonii życia domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi z rodziną oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym,
zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych oraz przedmiotów wartościowych.
DZIAŁ V.
PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCA
§ 16. Mieszkaniec domu ma prawo do:
godnego traktowania,
uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez dom i korzystania z nich,
uzyskania wyjaśnień w sprawach regulujących zasady współżycia mieszkańców,
pomocy prawnej w zaspokajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu sobie ochrony prawnej,
uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,
zgłaszania skarg i wniosków,
przyjmowania krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki w formach i zakresie dostosowanym do regulaminu DPS,
przebywania poza DPS po uzyskaniu zgody dyrektora.
§ 17. Obowiązkiem mieszkańca domu jest :
współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
dbanie o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,
przestrzeganie norm i zasad współżycia,
przyczynianie się do tworzenia dobrej atmosfery w DPS,
przestrzeganie regulaminu mieszkańców DPS,
dbałość o mienie DPS.
§ 18. Pobyt w DPS jest odpłatny. Zasady ustalania opłat za pobyt w domu oraz sposób i tryb pobierania odpłatności określają przepisy Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz.U. nr 64 poz. 593).
DZIAŁ VI.
ORGANIZACJA I ZADANIA WEWNĘTRZNE DZIAŁÓW ORAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚNIATOWIE
§ 19. W skład DPS wchodzą:
I. Działy:
1) dział finansowo - księgowy,
2) dział administracyjno - gospodarczy,
3) dział opiekuńczo - terapeutyczny,
II. Samodzielne stanowiska pracy:
1) samodzielny referent,
2) pracownik socjalny,
3) instruktor kulturalno - oświatowy,
4) fizjoterapeuta
5) ksiądz kapelan,
§ 20. W DPS tworzy się następujące kierownicze stanowiska pracy:
główny księgowy, który kieruje działem finansowo - księgowym,
kierownik działu administracyjno - gospodarczego,
kierownik działu opiekuńczo - terapeutycznego.
§ 21. 1. Kierownicy działów oraz samodzielne stanowiska podlegają bezpośrednio dyrektorowi jednostki.
W ramach poszczególnych działów mogą zostać utworzone komórki organizacyjne.
Organizacja wewnętrzna działów i ich zadania .
§ 22. 1. Kierownicy działów działają w zakresie powierzonych im przez dyrektora spraw i ponoszą przed nim odpowiedzialność.
Kierownicy działów są odpowiedzialni za należytą organizację pracy i sprawne wykonywanie powierzonych im zadań, a w szczególności za:
efektywną pracę działu,
kształtowanie zasad etyki zawodowej podległych im pracowników i sumienne wykonywanie pracy,
racjonalne wykorzystanie środków pracy, unowocześnianie form i metod pracy,
właściwą atmosferę pracy i stałą poprawę warunków pracy.
Do obowiązków kierowników należy:
kierowanie i realizacja zadań działu, załatwienie spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
ustalanie zakresu czynności dla pracowników działu,
instruktaż i szkolenie pracowników działu i komórki w zakresie ich obowiązków,
organizacja pracy działu, w szczególności poprzez podział pracy na poszczególne stanowiska,
nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny i porządku pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych oraz zachowania tajemnicy służbowej,
kontrola oraz ocena wykonywania zadań przez podległych pracowników,
informowanie dyrektora o stanie realizacji zadań oraz o potrzebach związanych z funkcjonowaniem działu,
współdziałanie z pozostałymi kierownikami dla pełnej realizacji zadań DPS,
sporządzanie sprawozdań,
zapobieganie marnotrawstwu i niegospodarności.
Dział finansowo - księgowy
§ 23. 1. W ramach działu finansowo - księgowego tworzy się stanowiska:
głównego księgowego - kierownika działu finansowo - księgowego,
inspektora,
magazyniera.
Do zadań działu finansowo - księgowego należy:
bieżące prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej,
prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych jednostki,
organizowanie i nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez inne działy DPS,
opracowanie analiz gospodarki finansowej DPS oraz formułowanie wniosków wynikających z tych analiz
dokonywanie w ramach kontroli gospodarki finansowej czynności związanych ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej,
Magazynier odpowiada za prowadzenie magazynów (żywności i technicznego) zgodnie z instrukcją magazynową zatwierdzoną przez Dyrektora domu.
Dział administracyjno - gospodarczy
§ 24. 1. Działem administracyjno - gospodarczym kieruje kierownik.
W ramach działu tworzy się następujące komórki organizacyjne:
warsztaty,
pralnia,
kuchnia.
Warsztaty
§ 25. 1.W ramach komórki tworzy się stanowiska:
konserwatora - kierowcy,
konserwatora - pracownika terenowego.
Do zadań warsztatów należy przede wszystkim:
wykonywanie prac konserwacyjno - remontowych w budynkach należących do DPS,
utrzymanie w należytym stanie instalacji należących do DPS, a w szczególności: oczyszczalni ścieków, własnego ujęcia wody, hydroforni, agregatu prądotwórczego i kotłowni,
utrzymanie w należytym stanie terenu należącego do DPS.
Pralnia
§ 26. 1. W ramach pralni tworzy się stanowiska:
starszej praczki,
praczki.
Do zadań pralni należy wykonywanie wszelkich prac związanych z utrzymaniem czystości odzieży i pościeli mieszkańców domu oraz odzieży roboczej pracowników.
Kuchnia
§ 27. 1. W ramach kuchni tworzy się stanowiska:
szefa kuchni - dietetyka,
kucharki.
Do zadań kuchni należy:
organizowanie zaopatrzenia surowcowego i materiałowego poprzez składanie zamówień,
przygotowywanie i wydawanie posiłków,
ukierunkowanie produkcji kuchni i dostosowanie jej z punktu widzenia fizjologii żywienia do potrzeb mieszkańców DPS m. in. przez opracowywanie jadłospisów dekadowych, ustalanie diet w porozumieniu z lekarzem,
wdrażanie nowych form wytwarzania przy zastosowaniu prawidłowych przepisów technologicznych, zasad racjonalnego żywienia i wymogów sanitarnych,
prawidłowe prowadzenie gospodarki surowcowej,
analizowanie jakości i wydajności surowców przy zastosowaniu różnych metod wytwarzania potraw,
kontrolowanie prawidłowości stosowania przepisów kulinarnych,
sporządzanie bieżącej dokumentacji rozliczeniowej i przekazywanie jej do księgowości,
przestrzeganie reżimu sanitarno - epidemiologicznego oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Dział opiekuńczo - terapeutyczny.
§ 28. 1. W ramach działu opiekuńczo - terapeutycznego tworzy się stanowiska:
kierownika działu opiekuńczo - terapeutycznego,
pielęgniarki,
starszej opiekunki,
opiekunki,
młodszej opiekunki,
starszej pokojowej,
pokojowej.
Do zadań działu opiekuńczo - terapeutycznego należy:
zapewnienie mieszkańcom opieki i pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
zapewnienie mieszkańcom DPS dostępu do świadczeń zdrowotnych, w tym zapewnienie osobom niepełnosprawnym transportu do zakładów służby zdrowia,
współpraca z placówkami lecznictwa zamkniętego oraz specjalistycznymi przychodniami lecznictwa otwartego w zakresie udzielania świadczeń chorym, których stan zdrowia wymaga leczenia specjalistycznego oraz hospitalizacji,
utrzymanie czystości w pokojach oraz innych wydzielonych pomieszczeniach pobytu mieszkańców,
pomoc mieszkańcom w utrzymaniu czystości osobistej i otoczenia,
prowadzenie terapii zajęciowej z mieszkańcami DPS zgodnie z planem i rozkładem dnia,
aktywizacja domowników w ramach różnych form zajęć kulturalnych,
podnoszenie sprawności mieszkańców przy pomocy zaplecza fizykoterapeutycznego DPS,
aktywizacja domowników w zakresie różnych działań dnia codziennego,
pomoc przy kształtowaniu stosunków międzyludzkich,
zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom DPS.
Zadania pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy
§ 29. 1. Do zadań samodzielnego referenta należy:
przygotowanie dokumentów i wniosków związanych ze stosunkami pracy pracowników DPS,
prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu, prowadzenie spraw urlopów oraz czasowej niezdolności do pracy,
prowadzenie spraw i organizowanie szkoleń w zakresie bhp i p.poż.
przyznawanie odzieży ochronnej i roboczej zgodnie z obowiązującymi normami,
sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia,
prowadzenie archiwum.
wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.
Do obowiązków pracownika socjalnego należy:
prowadzenie dokumentacji dotyczącej umieszczenia w DPS osób do niego skierowanych,
prowadzenie ewidencji mieszkańców DPS,
prowadzenie ewidencji skierowań, powiadomienie o terminie przyjęcia poszczególnych osób,
zapoznanie nowoprzybyłych mieszkańców DPS z obowiązującym regulaminem oraz z ich prawami i obowiązkami,
czuwanie nad należytym przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminu DPS,
zapewnienie mieszkańcom DPS udziału w korzystaniu z usług w zakresie rehabilitacji leczniczej, opieki medycznej i terapii,
utrzymanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzinami mieszkańców DPS lub innymi osobami interesującymi się danym mieszkańcem,
bieżąca informacja osób wymienionych w pkt. 7 o stanie zdrowia oraz o skierowaniu mieszkańca na leczenie szpitalne lub sanatoryjne,
zawiadomienie policji o przypadkach samowolnego opuszczenia DPS przez mieszkańca na okres dłuższy niż 24 godziny,
zawiadomienie bezzwłocznie po zwolnieniu się miejsca, kolejnego kandydata z określeniem terminu przyjęcia do DPS oraz zawiadomienie o powyższym fakcie organu pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania kandydata,
zawiadomienie właściwych organów rentowych o przyjęciu do DPS mieszkańców będących emerytami lub rencistami,
wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.
Do obowiązków instruktora kulturalno - oświatowego należy:
organizowanie imprez kulturalno - rekreacyjnych oraz oświatowych dla mieszkańców domu,
organizowanie działalności kulturalno - oświatowej w celu aktywizacji mieszkańców i organizacji ich wolnego czasu,
prowadzenie terapii zajęciowej z mieszkańcami domu zgodnie z planem pracy i rozkładem dnia,
nawiązanie kontaktu z zakładami i instytucjami w celu prowadzenia współpracy twórczej mieszkańców domu z tymi instytucjami,
nadzór nad redagowaniem gazetki „Goniec Śniatowski”,
prowadzenie kroniki domu,
prowadzenie biblioteki zakładowej
współudział w opiece nad grobami byłych mieszkańców domu,
wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.
Do obowiązków fizjoterapeuty należy:
wykonywanie zabiegów w zakresie kinezyterapii indywidualnej,
stosowanie kinezyterapii ogólnej usprawniającej,
wykonywanie masażu,
obsługa sprzętu oraz urządzeń i aparatury do ćwiczeń,
współpraca z lekarzem i pracownikami działu opiekuńczo - terapeutycznego,
przestrzeganie przepisów bhp obowiązujących przy określonych rodzajach zajęć w celu zapewnienia choremu maksymalnego bezpieczeństwa,
wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.
Do obowiązków księdza kapelana w szczególności należy:
odprawianie mszy świętej,
sprawowanie sakramentów świętych,
rozmowy indywidualne, jeżeli zaistnieje taka potrzeba,
głoszenie homilii i innych nauk religijnych,
odprawianie mszy pogrzebowej.
DZIAŁ VII
ZASADY PODPISYWANIA PISM I AKTÓW PRAWNYCH
§ 30. 1. Do podpisu dyrektora zastrzeżone są pisma i dokumenty:
zarządzenia wewnętrzne,
pisma wychodzące na zewnątrz,
umowy o pracę.
Umowy cywilnoprawne podpisują dyrektor i główny księgowy.
§ 31. Kierownicy działów podpisują dokumenty pod względem merytorycznym.
§ 32. Pracownicy działów podpisują sporządzone przez siebie dokumenty wewnętrzne.
§ 33. Pisma zastrzeżone do podpisu przez dyrektora podpisuje na kopii pracownik opracowujący jego treść.
DZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 34. Zmiany regulaminu organizacyjnego dla swojej ważności wymagają zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu Kamieńskiego.
§ 35. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie ogólne przepisy prawa oraz uchwały Rady Powiatu Kamieńskiego oraz Zarządu Powiatu.
§ 36. Traci moc uchwała Nr 145/324/2005 Zarządu Powiatu Kamieńskiego z dnia 4 października 2005 r.
§ 37. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Zarządu Członkowie Zarządu
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Agnieszka Sokół | 20-11-2007 10:41 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 20-11-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | - | 20-11-2007 10:41 |