Logo BIP Logo ePUAP
Biuletyn Informacji Publicznej
herb jednostki
Starostwo Powiatowe w Kamieniu Pomorskim
System Rada

System Rada
Profile Radnych, komisje, interpelacje, kalendarz posiedzeń.

System eWrota

eWrota
BIPy jednostek organizacyjnych.

Uchwala Nr 25-71- 2007- w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Spolecznej w Sniatowie


Uchwała Nr 25 /71/2007

Zarządu Powiatu w Kamieniu Pomorskim

z dnia18 września 2007 r.

w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Śniatowie

Na podstawie art. 36 ust 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 ze zmianami), Zarząd Powiatu w Kamieniu Pomorskim uchwala co następuje:

REGULAMIN ORGANIZACYJNY DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚNIATOWIE

DZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Dom Pomocy Społecznej w Śniatowie zwany dalej „DPS” działa na podstawie :

  1. Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz.U. z 2004 r. Nr 64 poz. 593 ze zmianami).

  2. Statutu Powiatu Kamieńskiego

  3. Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej.

  4. niniejszego regulaminu.

§ 2. Regulamin określa szczegółową organizację wewnętrzną Domu Pomocy Społecznej w Śniatowie, zakres i poziom świadczonych usług.

§ 3. DPS jest jednostką organizacyjną Powiatu Kamieńskiego, działającą jako jednostka budżetowa.

§ 4. DPS działa pod nazwą DOM POMOCY SPOŁECZNEJ w Śniatowie.

§ 5. Siedzibą DPS jest wieś Śniatowo.

§ 6. DPS jest przeznaczony dla osób przewlekle somatycznie chorych.

§ 7. DPS świadczy usługi w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych i wspomagających na poziomie obowiązującego standardu.

§ 8. Dla realizacji zadań DPS współpracuje z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Kamieniu Pomorskim.

§ 9. Strukturę organizacyjną DPS określa schemat organizacyjny stanowiący integralną część regulaminu, który stanowi załącznik Nr 1 do regulaminu.

DZIAŁ II

ORGANY DPS - STRUKTURA ORGANIZACYJNA

§ 10. 1. Działalnością DPS kieruje dyrektor.

  1. Dyrektor kieruje działalnością DPS bezpośrednio oraz za pośrednictwem pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych i stanowiskach samodzielnych.

  2. Dyrektor reprezentuje DPS na zewnątrz.

  3. Dyrektor jest przełożonym pracowników DPS.

  4. W czasie nieobecności dyrektora zastępuje go główny księgowy lub osoba upoważniona przez dyrektora.

§ 11. 1. Dyrektora DPS powołuje Zarząd Powiatu, po zasięgnięciu opinii kierownika powiatowego centrum pomocy rodzinie.

  1. Do obowiązków dyrektora należy w szczególności:

    1. kierowanie działalnością DPS oraz nadzór nad gospodarką finansową i powierzonym majątkiem,

    2. podejmowanie czynności z zakresu prawa pracy i czuwanie nad przestrzeganiem przez pracowników dyscypliny pracy,

    3. zawieranie umów cywilnoprawnych,

    4. zawieranie umów z zakresu prawa pracy,

    5. załatwianie skarg i wniosków mieszkańców, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

    6. tworzenie warunków do pełnej realizacji zadań DPS wynikających z obowiązujących przepisów prawa,

    7. kształtowanie właściwego stosunku personelu do mieszkańców,

    8. zagwarantowanie mieszkańcom respektowania ich praw.

DZIAŁ III

GOSPODARKA FINANSOWA I ZARZĄDZANIE MIENIEM

§ 12. DPS prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z Ustawą z dnia 26 listopada 1998 r o finansach publicznych.( Dz.U. z 1998 r. Nr 155, poz.1014 ze zmianami ).

§ 13. Mienie nieruchome i ruchome DPS stanowi własność Powiatu Kamieńskiego i może być użytkowane w celach związanych z realizacją wyznaczonych zadań.

DZIAŁ IV.

ZAKRES I POZIOM USŁUG

§ 14. 1. Zakres i poziom świadczonych przez DPS usług dostosowany jest do zindywidualizowanych potrzeb mieszkańców. W celu określenia indywidualnych potrzeb mieszkańca oraz zakresu usług, dom organizuje zespoły terapeutyczno - opiekuńcze składające się z pracowników domu.

  1. DPS może świadczyć usługi opiekuńcze i specjalistyczne dla osób w nich nie zamieszkujących.

  2. Przed przyjęciem osoby do domu pracownik socjalny tego domu udziela informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania domu.

Standard obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej w Śniatowie

§ 15. 1. Dom świadczy mieszkańcom usługi :

  1. w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając :

  1. miejsce zamieszkania w pokojach wieloosobowych, wyposażonych w niezbędne meble, sprzęt, pościel i bieliznę pościelową oraz środki utrzymania higieny osobistej,

  2. wyżywienie, również dietetyczne, zgodnie ze wskazaniami lekarza w ramach obowiązujących norm żywienia,

  3. odzież, bieliznę osobistą i obuwie dla tych, którzy z własnych środków uczynić tego nie mogą,

  1. usługi opiekuńcze , polegające na :

  1. zapewnieniu opieki i pomocy w spożywaniu posiłków, ubieraniu, zabiegach higienicznych, jeżeli nie mogą samodzielnie wykonać tych czynności,

  2. umożliwieniu dostępu do świadczeń zdrowotnych, w tym do zabiegów usprawnienia psychofizycznego,

  3. organizacji terapii zajęciowej,

  4. organizacji świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwieniu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,

  5. umożliwieniu kontaktu z kapłanem i udział w praktykach religijnych.

    1. W organizowaniu życia mieszkańców uwzględnia się potrzeby:

      1. podmiotowego traktowania i partnerstwa ze strony personelu,

      2. posiadania własnych przedmiotów i miejsca na ich przechowywanie,

      3. korzystania z własnego ubrania,

      4. spożywania posiłków w warunkach jak najbardziej zbliżonych do domowych,

      5. korzystania z własnej przestrzeni życiowej do indywidualnego zagospodarowania,

      6. zmiany miejsca pobytu w ciągu dnia w związku z uczestnictwem w różnych formach aktywności.

      7. przełamywania izolacji i monotonii życia domu, zwłaszcza przez podtrzymywanie więzi z rodziną oraz rozwijanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym,

      8. zapewnienie bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych oraz przedmiotów wartościowych.

DZIAŁ V.

PRAWA I OBOWIĄZKI MIESZKAŃCA

§ 16. Mieszkaniec domu ma prawo do:

  1. godnego traktowania,

  2. uzyskania pełnej informacji o usługach świadczonych przez dom i korzystania z nich,

  3. uzyskania wyjaśnień w sprawach regulujących zasady współżycia mieszkańców,

  4. pomocy prawnej w zaspokajaniu swoich potrzeb i zapewnieniu sobie ochrony prawnej,

  5. uczestniczenia w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby,

  6. zgłaszania skarg i wniosków,

  7. przyjmowania krewnych i znajomych oraz uzyskiwania z ich strony pielęgnacji i opieki w formach i zakresie dostosowanym do regulaminu DPS,

  8. przebywania poza DPS po uzyskaniu zgody dyrektora.

§ 17. Obowiązkiem mieszkańca domu jest :

  1. współdziałanie z personelem w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,

  2. dbanie o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i wokół siebie,

  3. przestrzeganie norm i zasad współżycia,

  4. przyczynianie się do tworzenia dobrej atmosfery w DPS,

  5. przestrzeganie regulaminu mieszkańców DPS,

  6. dbałość o mienie DPS.

§ 18. Pobyt w DPS jest odpłatny. Zasady ustalania opłat za pobyt w domu oraz sposób i tryb pobierania odpłatności określają przepisy Ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz.U. nr 64 poz. 593).

DZIAŁ VI.

ORGANIZACJA I ZADANIA WEWNĘTRZNE DZIAŁÓW ORAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚNIATOWIE

§ 19. W skład DPS wchodzą:

I. Działy:

1) dział finansowo - księgowy,

2) dział administracyjno - gospodarczy,

3) dział opiekuńczo - terapeutyczny,

II. Samodzielne stanowiska pracy:

1) samodzielny referent,

2) pracownik socjalny,

3) instruktor kulturalno - oświatowy,

4) fizjoterapeuta

5) ksiądz kapelan,

§ 20. W DPS tworzy się następujące kierownicze stanowiska pracy:

  1. główny księgowy, który kieruje działem finansowo - księgowym,

  2. kierownik działu administracyjno - gospodarczego,

  3. kierownik działu opiekuńczo - terapeutycznego.

§ 21. 1. Kierownicy działów oraz samodzielne stanowiska podlegają bezpośrednio dyrektorowi jednostki.

    1. W ramach poszczególnych działów mogą zostać utworzone komórki organizacyjne.

Organizacja wewnętrzna działów i ich zadania .

§ 22. 1. Kierownicy działów działają w zakresie powierzonych im przez dyrektora spraw i ponoszą przed nim odpowiedzialność.

  1. Kierownicy działów są odpowiedzialni za należytą organizację pracy i sprawne wykonywanie powierzonych im zadań, a w szczególności za:

    1. efektywną pracę działu,

    2. kształtowanie zasad etyki zawodowej podległych im pracowników i sumienne wykonywanie pracy,

    3. racjonalne wykorzystanie środków pracy, unowocześnianie form i metod pracy,

    4. właściwą atmosferę pracy i stałą poprawę warunków pracy.

  2. Do obowiązków kierowników należy:

    1. kierowanie i realizacja zadań działu, załatwienie spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,

    2. ustalanie zakresu czynności dla pracowników działu,

    3. instruktaż i szkolenie pracowników działu i komórki w zakresie ich obowiązków,

    4. organizacja pracy działu, w szczególności poprzez podział pracy na poszczególne stanowiska,

    5. nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny i porządku pracy, przepisów bhp i przeciwpożarowych oraz zachowania tajemnicy służbowej,

    6. kontrola oraz ocena wykonywania zadań przez podległych pracowników,

    7. informowanie dyrektora o stanie realizacji zadań oraz o potrzebach związanych z funkcjonowaniem działu,

    8. współdziałanie z pozostałymi kierownikami dla pełnej realizacji zadań DPS,

    9. sporządzanie sprawozdań,

    10. zapobieganie marnotrawstwu i niegospodarności.

Dział finansowo - księgowy

§ 23. 1. W ramach działu finansowo - księgowego tworzy się stanowiska:

  1. głównego księgowego - kierownika działu finansowo - księgowego,

  2. inspektora,

  3. magazyniera.

  1. Do zadań działu finansowo - księgowego należy:

  1. bieżące prowadzenie księgowości i sprawozdawczości finansowej,

  2. prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych jednostki,

  3. organizowanie i nadzorowanie całokształtu prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez inne działy DPS,

  4. opracowanie analiz gospodarki finansowej DPS oraz formułowanie wniosków wynikających z tych analiz

  5. dokonywanie w ramach kontroli gospodarki finansowej czynności związanych ze sprawowaniem kontroli wewnętrznej,

    1. Magazynier odpowiada za prowadzenie magazynów (żywności i technicznego) zgodnie z instrukcją magazynową zatwierdzoną przez Dyrektora domu.

Dział administracyjno - gospodarczy

§ 24. 1. Działem administracyjno - gospodarczym kieruje kierownik.

  1. W ramach działu tworzy się następujące komórki organizacyjne:

    1. warsztaty,

    2. pralnia,

    3. kuchnia.

Warsztaty

§ 25. 1.W ramach komórki tworzy się stanowiska:

  1. konserwatora - kierowcy,

  2. konserwatora - pracownika terenowego.

    1. Do zadań warsztatów należy przede wszystkim:

      1. wykonywanie prac konserwacyjno - remontowych w budynkach należących do DPS,

      2. utrzymanie w należytym stanie instalacji należących do DPS, a w szczególności: oczyszczalni ścieków, własnego ujęcia wody, hydroforni, agregatu prądotwórczego i kotłowni,

      3. utrzymanie w należytym stanie terenu należącego do DPS.

Pralnia

§ 26. 1. W ramach pralni tworzy się stanowiska:

  1. starszej praczki,

  2. praczki.

    1. Do zadań pralni należy wykonywanie wszelkich prac związanych z utrzymaniem czystości odzieży i pościeli mieszkańców domu oraz odzieży roboczej pracowników.

Kuchnia

§ 27. 1. W ramach kuchni tworzy się stanowiska:

  1. szefa kuchni - dietetyka,

  2. kucharki.

    1. Do zadań kuchni należy:

      1. organizowanie zaopatrzenia surowcowego i materiałowego poprzez składanie zamówień,

      2. przygotowywanie i wydawanie posiłków,

      3. ukierunkowanie produkcji kuchni i dostosowanie jej z punktu widzenia fizjologii żywienia do potrzeb mieszkańców DPS m. in. przez opracowywanie jadłospisów dekadowych, ustalanie diet w porozumieniu z lekarzem,

      4. wdrażanie nowych form wytwarzania przy zastosowaniu prawidłowych przepisów technologicznych, zasad racjonalnego żywienia i wymogów sanitarnych,

      5. prawidłowe prowadzenie gospodarki surowcowej,

      6. analizowanie jakości i wydajności surowców przy zastosowaniu różnych metod wytwarzania potraw,

      7. kontrolowanie prawidłowości stosowania przepisów kulinarnych,

      8. sporządzanie bieżącej dokumentacji rozliczeniowej i przekazywanie jej do księgowości,

      9. przestrzeganie reżimu sanitarno - epidemiologicznego oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Dział opiekuńczo - terapeutyczny.

§ 28. 1. W ramach działu opiekuńczo - terapeutycznego tworzy się stanowiska:

  1. kierownika działu opiekuńczo - terapeutycznego,

  2. pielęgniarki,

  3. starszej opiekunki,

  4. opiekunki,

  5. młodszej opiekunki,

  6. starszej pokojowej,

  7. pokojowej.

    1. Do zadań działu opiekuńczo - terapeutycznego należy:

      1. zapewnienie mieszkańcom opieki i pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,

      2. zapewnienie mieszkańcom DPS dostępu do świadczeń zdrowotnych, w tym zapewnienie osobom niepełnosprawnym transportu do zakładów służby zdrowia,

      3. współpraca z placówkami lecznictwa zamkniętego oraz specjalistycznymi przychodniami lecznictwa otwartego w zakresie udzielania świadczeń chorym, których stan zdrowia wymaga leczenia specjalistycznego oraz hospitalizacji,

      4. utrzymanie czystości w pokojach oraz innych wydzielonych pomieszczeniach pobytu mieszkańców,

      5. pomoc mieszkańcom w utrzymaniu czystości osobistej i otoczenia,

      6. prowadzenie terapii zajęciowej z mieszkańcami DPS zgodnie z planem i rozkładem dnia,

      7. aktywizacja domowników w ramach różnych form zajęć kulturalnych,

      8. podnoszenie sprawności mieszkańców przy pomocy zaplecza fizykoterapeutycznego DPS,

      9. aktywizacja domowników w zakresie różnych działań dnia codziennego,

      10. pomoc przy kształtowaniu stosunków międzyludzkich,

      11. zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom DPS.

Zadania pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy

§ 29. 1. Do zadań samodzielnego referenta należy:

  1. przygotowanie dokumentów i wniosków związanych ze stosunkami pracy pracowników DPS,

  2. prowadzenie ewidencji pracowników, akt osobowych, wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu, prowadzenie spraw urlopów oraz czasowej niezdolności do pracy,

  3. prowadzenie spraw i organizowanie szkoleń w zakresie bhp i p.poż.

  4. przyznawanie odzieży ochronnej i roboczej zgodnie z obowiązującymi normami,

  5. sporządzanie sprawozdań dotyczących zatrudnienia,

  6. prowadzenie archiwum.

  7. wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.

    1. Do obowiązków pracownika socjalnego należy:

      1. prowadzenie dokumentacji dotyczącej umieszczenia w DPS osób do niego skierowanych,

      2. prowadzenie ewidencji mieszkańców DPS,

      3. prowadzenie ewidencji skierowań, powiadomienie o terminie przyjęcia poszczególnych osób,

      4. zapoznanie nowoprzybyłych mieszkańców DPS z obowiązującym regulaminem oraz z ich prawami i obowiązkami,

      5. czuwanie nad należytym przestrzeganiem przez mieszkańców regulaminu DPS,

      6. zapewnienie mieszkańcom DPS udziału w korzystaniu z usług w zakresie rehabilitacji leczniczej, opieki medycznej i terapii,

      7. utrzymanie osobistego lub korespondencyjnego kontaktu z rodzinami mieszkańców DPS lub innymi osobami interesującymi się danym mieszkańcem,

      8. bieżąca informacja osób wymienionych w pkt. 7 o stanie zdrowia oraz o skierowaniu mieszkańca na leczenie szpitalne lub sanatoryjne,

      9. zawiadomienie policji o przypadkach samowolnego opuszczenia DPS przez mieszkańca na okres dłuższy niż 24 godziny,

      10. zawiadomienie bezzwłocznie po zwolnieniu się miejsca, kolejnego kandydata z określeniem terminu przyjęcia do DPS oraz zawiadomienie o powyższym fakcie organu pomocy społecznej właściwego dla miejsca zamieszkania kandydata,

      11. zawiadomienie właściwych organów rentowych o przyjęciu do DPS mieszkańców będących emerytami lub rencistami,

      12. wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.

        1. Do obowiązków instruktora kulturalno - oświatowego należy:

  1. organizowanie imprez kulturalno - rekreacyjnych oraz oświatowych dla mieszkańców domu,

  2. organizowanie działalności kulturalno - oświatowej w celu aktywizacji mieszkańców i organizacji ich wolnego czasu,

  3. prowadzenie terapii zajęciowej z mieszkańcami domu zgodnie z planem pracy i rozkładem dnia,

  4. nawiązanie kontaktu z zakładami i instytucjami w celu prowadzenia współpracy twórczej mieszkańców domu z tymi instytucjami,

  5. nadzór nad redagowaniem gazetki „Goniec Śniatowski”,

  6. prowadzenie kroniki domu,

  7. prowadzenie biblioteki zakładowej

  8. współudział w opiece nad grobami byłych mieszkańców domu,

  9. wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.

  1. Do obowiązków fizjoterapeuty należy:

    1. wykonywanie zabiegów w zakresie kinezyterapii indywidualnej,

    2. stosowanie kinezyterapii ogólnej usprawniającej,

    3. wykonywanie masażu,

    4. obsługa sprzętu oraz urządzeń i aparatury do ćwiczeń,

    5. współpraca z lekarzem i pracownikami działu opiekuńczo - terapeutycznego,

    6. przestrzeganie przepisów bhp obowiązujących przy określonych rodzajach zajęć w celu zapewnienia choremu maksymalnego bezpieczeństwa,

    7. wykonywanie innych spraw, zleconych przez Dyrektora DPS.

      1. Do obowiązków księdza kapelana w szczególności należy:

        1. odprawianie mszy świętej,

        2. sprawowanie sakramentów świętych,

        3. rozmowy indywidualne, jeżeli zaistnieje taka potrzeba,

        4. głoszenie homilii i innych nauk religijnych,

        5. odprawianie mszy pogrzebowej.

DZIAŁ VII

ZASADY PODPISYWANIA PISM I AKTÓW PRAWNYCH

§ 30. 1. Do podpisu dyrektora zastrzeżone są pisma i dokumenty:

  1. zarządzenia wewnętrzne,

  2. pisma wychodzące na zewnątrz,

  3. umowy o pracę.

  1. Umowy cywilnoprawne podpisują dyrektor i główny księgowy.

§ 31. Kierownicy działów podpisują dokumenty pod względem merytorycznym.

§ 32. Pracownicy działów podpisują sporządzone przez siebie dokumenty wewnętrzne.

§ 33. Pisma zastrzeżone do podpisu przez dyrektora podpisuje na kopii pracownik opracowujący jego treść.

DZIAŁ VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 34. Zmiany regulaminu organizacyjnego dla swojej ważności wymagają zatwierdzenia przez Zarząd Powiatu Kamieńskiego.

§ 35. W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie ogólne przepisy prawa oraz uchwały Rady Powiatu Kamieńskiego oraz Zarządu Powiatu.

§ 36. Traci moc uchwała Nr 145/324/2005 Zarządu Powiatu Kamieńskiego z dnia 4 października 2005 r.

§ 37. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Zarządu Członkowie Zarządu

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Agnieszka Sokół 20-11-2007 10:41
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: 20-11-2007
Ostatnia aktualizacja: - 20-11-2007 10:41